Czwarte co do wielkości miasto Meksyku, założone w okresie kolonialnym, jest dziś prężnie rozwijającym się ośrodkiem przemysłowym,
zachowało dawny charakter i część najcenniejszych dzieł sztuki i architektury. Słynie przede wszystkim z kolorowych kamienic zdobionych
pięknymi płytkami typu Telavera.
Przykładem wyjątkowego klejnotu jest elegancka i majestatyczna katedra, druga co do wielkości w kraju, z wysokimi dzwonnicami.
Konsekrowana w 1649 r. Łączy barok z wyrafinowanym stylem architektury hiszpańskiego renesansu. Na zewnątrz budowla wygląda na surową
i posępną, w środku zachwyca piękny ołtarz główny, dzieło słynnego neoklasycznego artysty - Manuela Tolsy, przypominające miniaturową
rzymską świątynię. Figury aniołów wokół atrium są symbolem miasta, którego pełna nazwa brzmi Puebla de los Angeles.
Biuro informacji turystycznej ma siedzibę z tyłu katedry, niemal drzwi w drzwi z Casa de la Cultura. Dzisiejsze centrum kultury,
założone jako seminarium w 1646 r., jest otoczone ogrodem z rzeźbami, ma małą kawiarnię i teatr na powietrzu. U szczytu wspaniałych
schodów otwiera się wejście do Biblioteca Palafoxiana, najstarszej na kontynencie amerykańskim; jej rzeźbione półki dźwigają 50 tyś.
tomów.
Museo Bello y Gonzales, gromadzące fascynujące zbiory przedmiotów sztuki użytkowej pieczołowicie zebranych w XIX w. przez Mariana
Bella, przemysłowca, właściciela fabryk cygar i tekstyliów. Niezwykle nowoczesne Museo Amparo, w XVIII-wiecznym budynku szpitala,
gromadzi kolekcję sztuki prekolumbijskiej i z okresu kolonialnego. Drugi dział mieści wystawy mebli z epoki kolonialnej.
XVII-wieczna Casa de los Muńecos (Dom Lalek), zajmowana przez Muzeum Uniwersyteckie, ma najzabawniejszą fasadę w Puebli;
sportretowane postaci to podobno karykatury wrogów właściciela budynku.
Templo de la Compania z kunsztownie zdobioną fasadą, uważana za ostatnie miejsce spoczynku XVII-wiecznej azjatyckiej księżniczki
China Poblana (Chinka z Puebli), której pomnik ustawiono nad fontanną we wschodniej części miasta. Jej ubiór, złożony z plisowanej tuniki
narzuconej na haftowaną i naszywaną cekinami spódnicę, stał się wzorem meksykańskiego stroju ludowego. Przy kościele, wzdłuż przyjemnej
brukowanej alejki, stoją zabudowania XVI-wiecznego Uniwersytetu Puebla, niegdyś kolegium jezuickiego.
Większość architektury Puebli to meksykańska wersja hiszpańskiego baroku, z dużą ilością ceramicznych i gipsowych dekoracji. Najlepszym
przykładem są stiuki w Casa del Alfenique, XVIII-wiecznym budynku zawdzięczającym nazwę białym sztukateriom przypominającym masę
z migdałów i cukru, zwaną alfeńique. Mieści się tu obecnie Museo Regional, eksponujące przykłady ceramiki wytwarzanej w stanie Puebla oraz
pamiątki ze słynnej bitwy Cinco de Mayo (5 V 1862 r.).
Teatro Principal, jeden z najstarszych teatrów w Ameryce. Budynek liczył już prawie 150 lat, gdy w 1902 r. niemal doszczętnie
spłonął; na szczęście wkrótce został odbudowany.
Kościół San Cristóbal, z alabastrowymi oknami i rzeźbionym sufitem, stoi przy tej samej ulicy. Sąsiedni dom należał do pewnego
liberalnego działacza politycznego, przeciwnika dyktatury Porfiria Diaza; w sąsiedztwie stoczono pierwszą bitwę rewolucji 1910 r.
Funkcjonuje tu Museo de la Revolución Mexicana. Patrząc na zachód w górę ulicy 6 Oriente, można dostrzec stalową konstrukcję dawnego
Mercado la Victoria, zamienionego na nowoczesne centrum handlowe.
Klasztor Santa Mónica, obecnie muzeum sztuki religijnej, funkcjonował potajemnie w okresie prześladowań księży po reformie 1857 r.;
XVII-wieczne opactwo Santa Rosa ma długą historię obecnie mieści muzeum rzemiosła, z przepiękną kolekcją wytworów rękodzieła z całego
stanu. Każdy centymetr pięknie sklepionej klasztornej kuchni pokrywają ceramiczne płytki. Podobno przepis na słynny sos mole poblano,
robiony m.in. z czekolady, migdałów i papryki, wymyśliły pracujące tutaj zakonnice. Perła religijnej architektury Puebli jest ukryta
w XVI-wiecznym kościele Santo Domingo. Zapierająca dech w piersiach Capilla del Rosario po lewej stronie ołtarza niemal oślepia
blaskiem pozłacanych barokowych dekoracji (warto zwrócić szczególną uwagę na kopułę).
|