Kościół katolicki p.w. Narodzenia NMP,
barokowy, zbudowany w l. 1760-86, remontowany w 1892 i w 1925 r. Szydłów jest
jednym z najbardziej znanych ośrodków kultu maryjnego i miejsc pielgrzymkowych na Litwie,
zwany niegdyś Żmudzką Częstochową, a obecnie - Żmudzkim Lourdes. Sława tego miejsca zaczęła się
od cudownego ukazania się Matki Boskiej na pocz. XVII w. W tym okresie nie istniała tu parafia
katolicka, bowiem w 1532 r. właściciel miejscowych dóbr, kasztelan witebski Melchior Zawisza przeszedł
na kalwinizm, a istniejący tu od 1457 r. kościół został zlikwidowany. W końcu XVI w. kalwinizm
święcił na Żmudzi największe triumfy, w całej diecezji żmudzkiej zostało tylko 7 księży katolickich.
W 1612 r. pastuszkowie zobaczyli na ogromnym kamieniu leżącym wśród pól pod miasteczkiem postać
płaczącej kobiety, trzymającej w ramionach dziecko. Pastuszkowie zawiadomili miejscowego
kalwińskiego katechetę Mikołaja Fierasa i nauczyciela Salomona Grodzkiego, którzy przybyli na
miejsce objawienia i zapytali kobietę, czemu płacze. Ona zaś odparła, że płacze, ponieważ niegdyś
w tym miejscu czczono jej syna, a obecnie sieje się tu zboże. Po tym wyjaśnieniu postać zniknęła.
Później zaś, jeden z mieszkańców Szydłowa, stuletni, na wpół niewidomy starzec, wyjaśnił, że
w pobliżu kamienia stał niegdyś kościół katolicki, zlikwidowany przez właścicieli majątku przed
80-ciu laty. O wydarzeniu tym zawiadomiono kurię biskupią w Worniach. Na miejsce przybył
wydelegowany jej przedstawiciel ks. Jan Kozakiewicz, późniejszy proboszcz szydłowski i biskup
sufragan żmudzki. Wspomniany starzec wskazał mu miejsce koło kamienia, na którym ukazała się postać Matki
Boskiej. Niegdyś zakopano tu skrzynię, zawierającą dokumenty i część wyposażenia zlikwidowanego
kościoła. Spoczywającą w ziemi przez 80 lat skrzynię odkopano i oprócz akt kościelnych
znaleziono w niej cenne ornaty, a także obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem. Wg tradycji,
po odkopaniu skrzyni starzec odzyskał wzrok. Wieść o cudownym objawieniu szybko rozeszła się wśród
ludu i do Szydłowa zaczęły przybywać pielgrzymki z całej Żmudzi. Zmobilizowało to żmudzką kurię
biskupią do rozpoczęcia procesu o zwrot funduszy kościelnych przejętych w Szydłowie przez
kalwinów, zakończonego dekretem sądu trybunalskiego w 1622 r., zwracającym katolikom ich własność.
Od tego czasu rozpoczął się też upadek szybko tracącego wiernych miejscowego zboru kalwińskiego, który
ostatecznie zlikwidowano w 2 poł. XVIII w. Na miejscu objawienia wzniesiono niebawem nieduży
drewniany kościół katolicki, poświęcony przez biskupa żmudzkiego Piotra Parczewskiego w 1651 r.
W świątyni umieszczono wydobyty ze skrzyni otoczony kultem obraz. Za ołtarz służył natomiast kamień,
na którym miała się ukazać Matka Boska. Liczne wota składane przez masowo przybywające pielgrzymki
pozwoliły w następnym stuleciu na budowę w Szydłowie znacznie okazalszej, istniejącej do dziś
świątyni. Rozpoczął ją w 1760 r. ówczesny proboszcz, późniejszy biskup żmudzki Jan Dominik Łopaciński.
Nowy kościół wzniesiono w innym miejscu, bliżej centrum miasteczka, stary pozostawiono natomiast na
dawnym miejscu jako kaplicę. Budowy świątyni dokończył w 1786 r. Tadeusz Bukaty, proboszcz szydłowski,
sufragan żmudzki i tytularny biskup tespieński. Jego staraniem sprowadzono również wykonany
w Londynie marmurowy posąg Matki Boskiej, który umieszczono w starej kaplicy i ustawiono
na kamieniu w miejscu objawienia. Po zakończeniu budowy nowego kościoła, w dniu 8 października
1786 r. w Szydłowie odbyła się wielka uroczystość koronacji cudownego obrazu, z udziałem 12
biskupów, starosty żmudzkiego Antoniego Giełguda, 5 wojewodów, licznych senatorów oraz ok. 30 tys.
pielgrzymów z Litwy, Polski i Prus. Obrzędu koronacji obrazu (poświęconą w Rzymie przez
papieża Piusa VI koroną) dokonał na rynku miasteczka biskup żmudzki książę Stefan Giedroyć, po czym obraz
uroczyście wniesiono do nowej świątyni. Obraz MB Szydłowskiej jest jednym z trzech koronowanych
wizerunków maryjnych na Litwie - obok obrazów MB Ostrobramskiej i MB Trockiej. Od tego czasu Szydłów
stał się jednym z najważniejszych ośrodków pielgrzymkowych na Litwie. Na główne uroczystości
i odpusty odbywające się tu 8 września, w dniu patronki kościoła - święta Narodzenia NMP
(Matki Boskiej Siewnej) - przybywały tu tłumy liczące kilkadziesiąt tys. wiernych, a w okresie
międzywojennym sięgające nawet 100 tys. Po okresie rządów komunistycznych ośrodek maryjny w Szydłowie
w pełni się odrodził, a uroczystości religijne ponownie gromadzą tu tysiące pielgrzymów
i turystów. W 1976 r. papież Paweł VI nadał kościołowi w Szydłowie tytuł bazyliki mniejszej.
W 1993 r. sanktuarium odwiedził papież Jan Paweł II. Kościół w Szydłowie jest halową świątynią
trójnawową, z wydłużonym pięciobocznym prezbiterium i dwiema niskimi zakrystiami.
Ściany świątyni wzniesione są z czerwonej cegły, otynkowano jedynie niektóre elementy elewacji.
Kilkukondygnacyjną fasadę flankują dwie czworoboczne wieże, pomiędzy którymi wznosi się wysoki piętrowy
ozdobny fronton attykowy. Podobny wieńczy szczyt nawy od strony prezbiterium. Dekorację elewacji stanowią
pilastry, w narożach wież zwielokrotnione, oraz rozwinięte gzymsy. Fasadę zdobią ponadto: portal, nad
którym znajduje się polichromia, liczne płyciny i nisze różnego kształtu oraz pokrywające jej dolną
część boniowanie. Cenne jest późnobarokowe wyposażenie wnętrza wiątyni, dekorowane licznymi stiukowymi
ołtarzami, z rzeźbami wykonanymi w l. 1762-78 przez rzeźbiarza Tomasza Podhajskiego.
Rzeźby przedstawiają świętych, anioły, zwierzęta i stwory mityczne. W ornamentyce
wykorzystano też girlandy i motywy roślinne oraz wizerunki instrumentów muzycznych. Szczególnie
bogatą oprawę mają ołtarze, ambona i chór. Na uwagę zasługuje także prospekt organowy z 1789 r.,
przypisywany Mikołajowi Jansonowi z Wilna. W ołtarzu głównym znajduje się słynący cudami
koronowany obraz MB z Dzieciątkiem, w typie rzymskiego obrazu Santa Maria Maggiore. Jest to
pochodząca z 1 poł. XVII w. kopia oryginału, datowanego na poł. XV w., spalonego przez kalwinów na
pocz. XVII w. Obraz, znany jako wizerunek MB Szydłowskiej i otoczony licznymi wotami, ubrany jest
w metalową sukienkę, wykonaną w 1764 r. przez złotnika L. Hoffmana.
Kaplica NMP
modernistyczna, z elementami neogotyku, wzniesiona w l. 1912-24 wg projektu architekta
i rzeźbiarza Antoniego Wiwulskiego (proj. z 1911 r.), w otoczonym kultem miejscu
objawienia MB Szydłowskiej. Sanktuarium wzniesiono na miejscu istniejących tu poprzednio drewnianych
kaplic chroniących miejsce cudownego objawienia. Jest to budowla w kształcie czworobocznej białej
wieży-obelisku wysokości blisko 40 m, o wyodrębnionych narożach w formie wzmocnionych za
pomocą szkarp słupów, wystających nieco ponad krawędź dachu. Wieża wyrasta z kwadratowej
szerszej podstawy o boku ok. 10 m, w której narożach znajdują się niskie czworoboczne
wieżyczki. Front budowli zdobi arkadowy portal oraz gigantyczny krzyż w formie profilowanej
płaskorzeźby, zajmujący całą wysokość frontowej elewacji wieży. Pozostałe elewacje zajmują wysokie
ostrołukowe okna z witrażami.
W centrum znajduje się ołtarz obejmujący duży głaz, na którym miała się ukazać Matka Boska.
Nad głazem, na kolumnie, ustawiono posąg MB wykonany w XVIII w. z marmuru i sprowadzony tu
z Londynu. W kaplicy znajdują się także pozostałości wykopanej w pobliżu kamienia skrzyni,
w której wg tradycji znaleziono cudowny obraz MB z Dzieciątkiem oraz dokumenty i część
sprzętów ze stojącego niegdyś w tym miejscu kościoła, zlikwidowanego w XVI w. na skutek
przejścia większości ludności na kalwinizm. Kaplica stoi pośrodku rozmieszczonego na pagórkach cmentarza.
|